ZoKa kampverslag – deel 2
Dag 8 – Zaterdag 26 Juli
’s Ochtends hebben we altijd een aandacht. Een klein serieus momentje waarbij we een presentatie geven over een onderwerp die toepasselijk is voor het kamp. Deze ochtend ging de aandacht over videogame muziek en de geschiedenis en ontstaan hiervan.
De tweede dag was aangebroken op de Flakke Brekken. Weer een dag met veel wind. En daar gingen we gebruik van maken. Luigi kwam vandaag langs om ons te vertellen over Mario Kart. De verkenners moesten tegen elkaar racen zoals ze dat in de wereld van Mario Bros doen. Een (zeil)race met power ups. Tijdens de race konden ze tennisballen verzamelen die de andere een nadeel gaven tijdens de race als ze de bal in de boot gooiden. Zo moest je je zwaard op doen of een rondje maken en nog meer manoeuvres die je tijd kostte tijdens de race. Na 5 rondes bleken de Meeuwen de beste racers en kregen de eerste plek in de Mario Kart race.
Aan boord van de Hoop hebben we nog even met zijn allen geluncht. En werd de uitslag van de race bekendgemaakt. Na de lunch kwam een ander figuur langs die ons vertelde over de wereld van Mario Bros. Toad kwam ons uitleggen dat we Mario Party gingen spelen. Een bekend gezelschapspel op de console. Zo konden we leren hoe wij onze vaardigheden kunnen gebruiken om Bowser te verslaan. Toad heeft dit spel tot leven gebracht in Friesland. Tijdens het spel moesten de bakken tegen elkaar strijden op het spelbord. De baksleden moesten eerst per leeftijdsklasse tegen elkaar strijden in een aantal kleine spelletjes en wisselden dit af met bak-tegen-bakwedstrijden. Zo konden ze munten verdienen om sterren te verzamelen en de winst te pakken. Het was een spannend spel waarbij de sterren constant van elkaar werden bestolen. De minigames bestonden uit pong, kanoraces, touwtrekken, volleybal, 4 speler cubb en nog veel meer andere unieke spellen die lijken op de spellen van Mario Party.
In de avond werd het helaas iets minder lekker weer als het zonnetje en de wind die we in de middag hadden. Daarom was er ’s avonds vrij spel in de hoop waarbij iedereen voor zichzelf iets leuks kon doen zoals gezelschapsspelletjes, boek lezen of oefenen met knopen leggen. Het was een lange en maar zeer gezellige dag!
Dag 9 – Zondag 27 Juli
Dit werd de laatste volledige dag op de Flakke Brekken. ‘s Morgens werden hadden we weer ons gebruikelijke ochtendprogramma. Waarbij we ons lekker gaan wassen, tanden gaan poetsen, gaan openen, en aan het ontbijt gaan. Dit kamp waren we lekker snel in dit programma waardoor we meer tijd over hadden voor de leuke dingen, zoals zeilen!
Vandaag gingen we balloon battle spelen. Bij balloon battle is het doel om de ballonnen van anderen kapot te prikken. Op de Flakke Brekken waren de ballonnen te verdienen door een aantal posten. Onder andere een vlieger post, kanorace, en een gooipost. Door deze Mario Kart vaardigheden te trainen konden ze de ballonnen bemachtigen. Het was een spannende wedstrijd. De rest van de middag konden de verkenners even uitrusten. Vaak ben je op een kamp de hele tijd in de weer en dus is zo’n rustmoment soms even nodig om de energie er in te houden.
Dag 10 Maandag 28 Juli
Met een aantal leuke dagen op de Flakke Brekken achter de rug was het weer tijd om de rest van Friesland te ontdekken! De verkenners gingen een zeiltocht maken richting Heeg, naar aanleiding van Mario. Ze moeten langsgaan bij Luigi omdat hij wist waar Bowser was. En zo start hun tocht richting Luigi’s mansion. Op het eiland op de Fluessen moesten ze een spel spelen waarbij ze opdrachten moesten uitvoeren terwijl ze achtervolgd werden door geblinddoekte spoken. Een spel waarbij je tactisch en vooral heel stil moest zijn. Nadat ze Luigi hadden geholpen, kregen ze een oleaat naar de volgende locatie. Dit is een lijn die je over je kaart legt om te achterhalen welke route overeenkomt met de lijn.
Zo kwamen ze uit in Heeg. Een mooie stad in Friesland. Hier konden we even heerlijk douchen. Maar daarvoor moesten ze eerst een tactisch dubbelspel winnen. Hiervoor moet je inschatten hoeveel dobbelstenen er op de tafel liggen terwijl je alleen je eigen dobbelstenen kan zien. Na het douchen konden ze doorwandelen richting de supermarkt. De verkenners moesten hier hun eigen boodschappen doen. Ze gingen namelijk op bakskamp! Een overnachting samen met de bak waarbij je in de vlet blijft slapen en zelf gaat koken.
Zo hebben ze langs de Witte/Zwarte brekken, en Aldhôf meren overnacht. Ze namen hun kookspullen en slaapzakken mee en gingen zeilend naar hun toegewezen locatie. Veel van de verkenners gingen voor het klassieke hamburger diner. Lekker en makkelijk. Met de boothuiken (een soort tentdoek over de boot) opgezet, konden ze heerlijk droog slapen in de boten.
Dag 11 Dinsdag 29 Juli
In de ochtend vertrokken de verkenners richting De Hoop die een stuk terug was gevaren van de Witte Brekken naar de Aldhôf zodat iedereen voor de wind terug kon zeilen naar het wachtschip. Op De Hoop kregen ze een heerlijke chocomel of limonade met een koekje en werden ze begroet door Donkey Kong en Diddy Kong. Twee apen uit Mario die apenstreken uithalen. Zoals bijvoorbeeld het meenemen van alle doften! (bankjes op de boot). Hiervoor moesten we ze natuurlijk terugpakken en onze doften weer bemachtigen. Maar voordat we vertrokken kwamen nog twee figuren langs, Bowser en Peach komen langs racen! We komen dus steeds meer in de buurt van Bowser’s kasteel.
Toen zijn de verkenners vertrokken richting Langweer. Er stond een goede wind en een lekker zonnetje. We konden voor de wind in één keer doorvaren richting de opdracht bij Donkey Kong. Hij had een parcours opgezet waarbij de verkenners aan elkaar gebonden door de obstakels moesten klauteren. Natuurlijk ook met een banaan in de hand! Als beloning mochten ze hun doften weer terugkrijgen en konden ze verder op tocht naar Toad. Zo zijn de verkenners verder gevaren richting het Sneekermeer, via de druk bevaren sloot de Noarder Alder Wei. Deze uitdaging testte de vaardigheden van de verkenners aangezien ze met harde wind deze sloot moesten opkruisen terwijl er veel boten langskwamen om te ontwijken. Zo konden ze laten zijn hoeveel hoogte ze konden pakken met hun overstegen en hoe ze op het juiste moment overstag konden gaan om precies alle boten te ontwijken. Een leuke uitdaging! Aan het eind van de sloot kwamen ze langs bij Toad. Mario had zijn Kart helemaal vast geparkeerd en het was aan de verkenners om zijn Kart vrij te rijden. Met dit denkspel moesten ze samenwerken om de auto’s op de juiste manier te verplaatsen.
En dan kwamen we uiteindelijk aan bij de Langstaartenpoel. Er was even kort een storm we even nat waren geregend en we harde wind en grote golven hadden tijdens de oversteek over de ‘Goaiingarypster Puollen’. Maar gelukkig waren we weer snel droog gewaaid. Bij de Langstaartenpoel gingen we nog even het gebied verkennen en oefenen met roeien en wrikken tot we gingen avondeten. Een mooi moment om even rond te zeilen.
Dag 12 Woensdag 30 Juli
We werden wakker langs de Langstaartenpoel . Er stond een mooie zeildag op ons te wachten met veel wind! Vandaag zouden we Bowser eindelijk verslaan. Maar om hem te kunnen verslaan moeten we power ups verzamelen. Deze power-ups geven ons extra krachten tijdens de laatste wedstrijd tegen Bowser. Deze powerups waren te verzamelen bij de verschillende locaties rond het Sneekermeer. Zo moesten ze een Fire Flower verzamelen door pannenkoeken te bakken in de vorm van de fire flower. De pannenkoeken kregen allemaal verschillende kleurtjes en door de harde wind leek het soms ook op moderne kunst :). Om Bullit Bill te bemachtigen moesten ze met voet katapulten schieten op gamba’s. De Star was ’s nachts gevallen vlak naast de Hoop maar lag nu diep in de modder. Daarom moesten ze een zwaar anker omhoog proberen te roeien waar de ster aan vast was komen zitten. Voor de Ice Flower gingen de verkenners skilopen. Ze kregen een paar ski’s en stokken en moesten zo snel mogelijk een parcours afleggen door te langlaufen. Op deze post was Omroep Friesland nog langsgekomen. Zo zijn een aantal verkenners met hun zeilboot nog op TV gekomen en zijn twee verkenners geïnterviewd!
Eenmaal teruggekomen en na een heerlijk diner, gingen we door naar het avondprogramma, Bowser verslaan! In de avond hadden we een sterkste man competitie. Mario was verongelukt en had de sterkte en behendigste bak nodig om Bowser te verslaan. De bakken gingen tegen elkaar strijden in de volgende categorieën: touwtrekken, kogelstoten, troswerpen, ankerhijsen, pullups, kruiwagenracen, en deadlifts. Uiteindelijk kon maar één bak de sterkste zijn en dit keer waren dat de Jagers!
In de strijd met Bowser moest de bak worstelen om Bowser van het veld af te duwen. Gelukkig konden de andere bakken helpen door powerups te gooien en het tij te keren! En zo werd Bowser neergehaald en in een boot gehesen. Waarbij hij met een hevig lichteffect tot zijn einde kwam! En aan het einde van de dag gingen de verkenners weer te kooi. Waarbij ze nog even konden luisteren naar het boek dat elke avond werd voorgelezen en ze met het nachtwakers lied werden toegezongen.
Dag 13 Donderdag 31 Juli
Er was nog één doel wat moest worden bereikt. Prinses Peach was nog steeds opgesloten en moest worden bevrijd. De verkenners gingen op tocht naar Yoshi die hun meer kon vertellen over de locatie van Peach. Zo gingen we terug zeilen richting het plaatsje Woudsend. Hier konden de verkenners nog even wat lekkers halen bij de supermarkt of een souvenir halen voor thuis. Bij Yoshi kregen ze de opdracht om een da vinci-brug te bouwen van spaghetti. Zo’n brug wordt volledig vastgehouden door zijn eigen gewicht en heeft geen plakband of lijm nodig. Na het bouwen van deze brug kregen ze een rebus voor de volgende locatie. Peach kon maar op één plek zijn opgesloten, het plaatsje Sloten!
Zoals bijna elke dag dit kamp, stond er weer voldoende wind. Het duurde daarom niet lang om de oversteek te maken over het Slotermeer. Bij sloten moesten ze papieren pijltjes verzamelen die onder de bruggen hingen van sloten. Door deze te verzamelen konden ze met PVC-geweren de ballonnen kapotschieten om de code te onthullen en peach te redden. En zo werd Peach gered!
De verkenners hebben nog een aantal mooie foto’s genomen bij het kanon wat staat in Sloten. Alleen kon niet iedereen door naar de eindlocatie omdat de koelwaterpomp van De Hoop stuk was gegaan en op het Koevoordermeer voor anker lag. Deze was niet zo snel te repareren, maar door de dompelpomp aan te sluiten op het koelwatersysteem konden we toch naar een veiligere plek varen. Zo konden we de nacht doorbrengen aan het eiland op de Grote Brekken.
Dag 14 Vrijdag 1 Augustus
Helaas was het einde van het kamp in aantocht. Maar we konden deze ochtend nog even genieten van de mooie plassen van Friesland door een aantal zeil spellen te spelen. Het eerste zeilspel was ‘Bal in het zeil’ een eenvoudig maar leuk zeilspel waarbij het doel is om een bal in de holle kant van iemand anders zeil te gooien. Hierna volgden we dit op met het ‘Bom’ zeilspel. Hier was het doel om je bal kwijt te raken door deze in de boot van een ander te gooien voor de tijd op is. De laatste die over is wint het spel. Er stond een stevige wind met af en toe wat regen, maar ook een zonnetje was soms doorbrak.
De Hoop stond voor anker in het zuiden van de Grote Brekken. De boten gingen richting de Hoop Admiraalzeilen, wat wil zeggen dat ze op een rijtje gingen zielen en tegelijkertijd manoeuvres uitvoeren. Het ziet er altijd mooi uit en is een leuke afsluiter voor het zielen! De boten zijn toen afgelegd langszij De Hoop. Hier hebben ze alle zeilmaterialen van boord gehaald en hebben de sleeplijnen gekregen om door Lemmer gesleept te worden. De Hoop ging op zichzelf door dit mooie stadje. Door de drukte lagen de jachten aan beide kant dubbel, wat het niet makkelijk maakt voor een schip als De Hoop die geen boegschroef heeft. Maar we zijn er doorheen gekomen. Daarna zijn we doorgevaren door de Friese sluis en doorgegaan tot in het plaatsje Bant.
In Bant was het galgenmaal. Het laatste diner van het kamp. Hierbij kregen we een heerlijke Aziatische curry en vooraf een unieke pindasoep. Ook werd iedereen bedankt voor het gezellige kamp. De koks kregen nog een leuk cadeau voor hun inzet dit kamp! In de avond gingen we aan een laatste avondspel. Een leuk potje voetbal met vier teams. Even een actief spel om de dag en het kamp af te sluiten.
Om de koelwaterpomp is er flink wat rondgebeld en uiteindelijk kon een bedrijf in IJlst ons verder helpen. 2 man leiding zijn met de taxi daarheen gegaan met de pompen en bij aankomst in Bant stonden ze op ons te wachten met alle juiste onderdelen om de reservepomp te monteren. Na het galgenmaal zijn we hiermee aan de slag gegaan Om half 11, toen de verkenners al op bed lagen en voor de laatste keer werden voorgelezen, draaide de motor en kwam er koelwater uit! Morgen ochtend nog even verder testen, maar voor nu ziet het er goed uit!
Dag 15 Zaterdag 2 Augustus
Helaas was de laatste dag aangebroken. We hebben voor de laatste keer weer heerlijk ontbeten en kregen ons kamp shirt uitgereikt. Een leuk aandenken aan het kamp dat zo voorbij is gevlogen. We sloten het ontbijt af met alle maaltijdliederen die we dit kamp hadden gezongen en liep door in alle liederen van het kamp . Na het ontbijt en corvee kon iedereen zijn spullen weer inpakken om mee naar huis te nemen. De boten werden op de vrachtwagen gehesen en De Hoop ging met de staf mee voor een gave reis richting Rotterdam. We zijn voor de laatste keer wezen sluiten op de kant en daarna konden de verkenners huiswaarts met hun ouders of kennissen mee, om thuis lekker uit te rusten.
Er was veel wind in dit kamp en hoewel we af en toe een buitje hadden kon dat ons niet tegenhouden van het hebben van een erg gaaf kamp! Fijne vakantie allemaal en tot de volgende opkomst!